Paleo, natuurlijke voeding eten

PaleoHet is inmiddels uit verschillende onderzoeken gebleken dat natuurlijke voeding goed is voor ons. Eten volgens het Paleo Principe. Ons lichaam kan het meeste uit natuurlijke voeding halen en het maakt ons ook gezonder. Bewerkt voedsel daarentegen is slecht voor ons lichaam. Het Paleo Principe richt zich op die vorm van voeding.

Natuurproducten Paleo

Natuurproducten zijn producten diepuur door de natuur worden gemaakt. Hierbij is er geen interventie geweest van mensen. Natuurvoedsel is dan ook heel goed voor ons, omdat het niet bewerkt is, want het is gewoon een puur natuurproduct. Ons lichaam is er dan ook op gebouwd om voeding uit de natuur te verwerken, zoals het lichaam van veel dieren dat ook is. We mogen dan wel geëvolueerd zijn, maar ons lichaam is nog precies hetzelfde als het toen in Het Stenen Tijdperk was. Tijdens het Paleo, dus.

Er bestaat dan ook een dieet dat gericht is op natuurvoeding en de recepten worden enkel met natuur voeding gemaakt. De dieet is het paleo dieet en het is gebaseerd op de voeding van onze voorouders in het Stenen Tijdperk.

Natuurlijke Paleo recepten

In Paleo recepten komt dan ook enkel natuurlijke voeding voor. Alles wat door mensen zelf wordt gemaakt of bewerkt, wordt vermeden. De paleo recepten zijn op de filosofie gebaseerd dat moeder Natuur het beste weet wat wij moeten eten en drinken. Je kunt bij natuurlijke voeding denken aan groente, fruit, eieren, vlees, vis, noten en zaden.

Dingen die vermeden moeten worden zijn granen, suikers, zout en zuivel. Dit betekent dus geen brood, frisdrank of chocolade taarten, maar je begrijpt zelf ook wel dat deze dingen niet goed zijn voor ons. Ze zitten boordevol koolhydraten. De meeste mensen denken dan: Wat is er ongezond aan brood? Brood wordt met granen gemaakt en granen zijn genetisch gemanipuleerd, wat betekent dat er heel veel troep in zit.

Hoog eiwitgehalte

Onderstaande afbeelding laat zien welke producten veel eiwitten bevatten. Dit zijn dan ook prima producten die je kan gebruiken bij een eiwitdieet.

Hoog proteïnegehalte

Wat houdt een eiwitdieet in?

Eiwitten zijn onmisbare voedingsstoffen omdat zij, naast het leveren van energie, de belangrijkste bron zijn voor de aminozuren. Deze aminozuren vormen het fundament van al je lichaamsweefsel. Hiernaast zijn de eiwitten ook van groot belang voor de biochemische lichaamsfuncties omdat zij onder andere deel uitmaken van hormonen, enzymen en neurotransmitters. In de regel maakt men onderscheid tussen 25 soorten eiwit waarvan het lichaam er zelf 17 kan aanmaken. De overige 8 eiwitten, ook wel de essentiële eiwitten, worden grotendeels door dierlijke voedselbronnen aangeleverd. Om deze reden zijn veganisten, mensen die geen dierlijke producten consumeren, voor deze essentiële aminozuren aangewezen op kunstmatige voedingssupplementen. Eiwitten kunnen, bij een tekort aan beschikbare koolhydraten, ook als energiebron dienen. De calorische waarde van eiwit is nagenoeg gelijk aan de calorische waarde van koolhydraat.

Eiwittendieet

Volgens een Amerikaans onderzoek uit 2014, waarbij men het voedingspatroon van ruim zesduizend mensen twintig jaar lang op de voet heeft gevolgd, is het consumeren van eiwitrijk voedsel zoals vlees, eieren, kaas en melk niet zonder gevaren. Een voedingspatroon is eiwitrijk als meer dan 20 procent van de calorieën door eiwitten worden vertegenwoordigd. Vooral mensen van middelbare leeftijd zouden een verhoogde kans hebben op kanker wanneer zij veelvuldig eiwitrijk voedsel tot zich nemen. Het onderzoek adviseert mensen van middelbare leeftijd om dagelijks maximaal 0,8 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht te consumeren. Mensen in de leeftijdsgroep van 20 tot 50 jaar worden geadviseerd om dagelijks 1,3 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht te consumeren.

Nadelen eiwitten

Dat eiwitten een belasting voor het lichaam vormen mag duidelijk zijn uit het feit dat artsen bij patiënten met nierfalen en stofwisselingstoornissen een eiwitarm dieet voorschrijven. Omdat men minder eiwitten tot zich neemt wordt de hoeveelheid complexe afvalstoffen (Ureum), die door de afbraak van deze eiwitten worden gevormd, aanzienlijk beperkt. Nierpatiënten kunnen hierdoor het moment dat de dialyse moet plaatsvinden uitstellen. Patiënten met een stofwisselingstoornis voorkomen hiermee een complete of gedeeltelijke uitval van organen omdat deze minder zwaar belast worden.

 

In onze voeding kunnen we twee soorten eiwitten aantreffen: De dierlijke eiwitten en de plantaardige eiwitten. De dierlijke eiwitten, die meer overeenkomsten vertonen met onze eigen lichaamseiwitten, tref je vooral aan in vlees, vis, zuivelproducten en eieren. De plantaardige eiwitten tref je vooral aan in brood, graanproducten, sojaproducten, noten en zuidvruchten. Bijna alle levensmiddelen bevatten eiwit waarbij de kwaliteit van de eiwitten per voedingsproduct sterk kan verschillen. De kwaliteit van de in de voeding aanwezige eiwitten wordt bepaald door de aanwezigheid van de essentiële aminozuren, de semi-essentiële aminozuren en de niet-essentiële aminozuren.

Eiwitten zitten hier in

Omdat de eiwitten belangrijke bouwstenen vormen voor ons lichaam is het belangrijk om professioneel advies in te winnen voordat je een aan eiwitarm of eiwitbeperkt dieet begint. Zo hebben bijvoorbeeld zwangere vrouwen, sporters en kinderen een hogere behoefte aan eiwitten terwijl oudere mensen een verlaagde behoefte hebben aan eiwit. Een eiwitbeperkt of eiwitarm dieet is dus niet de ideale methode om snel te kunnen afvallen, een dergelijk dieet heeft alleen nut op de langere termijn. Het voordeel van een eiwitbeperkt of eiwitarm dieet is dat men gewoon alle voedingsproducten mag eten, als men maar let op de hoeveelheid eiwitten en de kwaliteit van deze eiwitten. Mensen die eiwitten consumeren blijken langer een verzadigd gevoel te houden en hierdoor minder eten. Om deze reden is het belangrijk dat men bij een eiwitarm of eiwitbeperkt dieet de ontbrekende hoeveelheid eiwit in de voeding wordt vervangen door voedingsvezels. Deze voedingsvezels zorgen er dan voor dat je nog steeds dat verzadigde gevoel hebt en dat zij een gunstige invloed hebben op de spijsvertering.

In de regel kunnen we drie verschillende eiwit diëten onderscheiden: Het eiwitarme dieet dat uitsluitend op medische indicatie wordt voorgeschreven aan nierpatiënten en patiënten met een stofwisselingstoornis. Het eiwitbeperkte dieet dat voornamelijk wordt toegepast als een methode om te kunnen afvallen. En het eiwitrijke dieet dat hoofdzakelijk wordt toegepast bij zwangere vrouwen, opgroeiende kinderen, topsporters en bodybuilders. Als je op internet gaat zoeken naar een eiwit dieet, zal je honderden verschillende dieetmethodes aantreffen. In veel gevallen is het moeilijk om te bepalen welk eiwit dieet nu geschikt is voor jou. Daarom is het verstandig om vooraf informatie in te winnen bij jouw huisarts, specialist of voedingsconsulent!