Waarom kan iedereen het eiwitdieet volgen?

Het eiwitdieet is in 2013, 2014 én 2015 uitgekomen als beste dieet. Waarom helpen eiwitdieet recepten je afvallen en waar vind je eiwitdieet recepten gratis? Wat is eiwitrijk voedsel en hoe ziet een eiwitdieet schema eruit?

Die vragen krijgen we veelvuldig gemaild. We gaan proberen om er duidelijkheid in te scheppen. Eerst leggen we uit wat het eiwitdieet nu precies inhoudt, daarna gaan we over op eiwitrijke voeding en de daarbij horende recepten.

 

Wat houdt het eiwitdieet in?

Het eiwitdieet is in principe een heel eenvoudig te volgen dieet. Iedereen zou ermee moeten kunnen afvallen, omdat het niet veel hoeft te kosten (zelfs gratis kan, als je de ingrediënten even niet meerekent) en je er vandaag nog aan kan beginnen.

Wie een eiwitdieet volgt, moet gewoon een knop omzetten. Het eiwitdieet schuift proteïnes naar voren. Proteïnes zijn voedingsstoffen die je lichaam gebruikt om aan energie te komen. Maar anders dan andere voedingsstoffen – zoals koolhydraten en vetten – bevatten eiwitten per gram weinig calorieën (vet bevat 9 calorieën per gram en eiwitten slechts 4) en worden ze niet, zoals koolhydraten, opgeslagen als vet als je er teveel van eet.

Proteïnen (eiwitten) hebben daarbij een positieve functie op je lichaam, want ze maken spiermassa aan en helpen spiermassa zich sneller te herstellen, waardoor energie nog sneller wordt verbrandt.

Dat alles gebeurt in een eiwitdieet en – hoewel dit misschien heel ingewikkeld klinkt – hoef jij er niet zo veel aan te doen: alleen maar eiwitrijke recepten bereiden.

 

Eiwitdieet receptenWat is eiwitrijke voeding?

Met eiwitrijke voeding wordt voeding verstaan waarin veel proteïnes zitten. Het is algemeen bekend dat in vlees en vis, kip en andere gevogelte, veel proteïnen zitten. In bepaalde groenten kun je ook aardig wat proteïnen vinden en in sommige zuivelproducten ook.

Eiwitrijke voeding zorgt ervoor dat je volop proteïne binnenkrijgt, optimaal kan functioneren en wordt niet opgeslagen als vet. Je kunt er dus vrij veel van eten, zonder dat je er dikker van wordt. Daarbij zorgen proteïnes ervoor dat ze langer in je maag blijven zitten. Je hebt dus niet snel weer honger, waardoor je ook niet veel zal snoepen, want die behoefte voel je helemaal niet.

Proteïneshakes kunnen zorgdragen voor nog meer proteïne in je lichaam. Handig als je doelbewust spiermassa aan het opbouwen bent. In de sportschool en in winkels als De Tuinen kun je ook proteïnepoeder kopen, waarmee je dan shakes kan maken.

 

Gratis eiwitdieet recepten

Afvallen hoeft helemaal niet veel te kosten. Je kunt een eiwitdieet direct starten. Het enige wat je moet gaan doen is op zoek naar eiwitrijke recepten, waarvan er veel te vinden zijn op het internet. De ingrediënten haal je gewoon in de supermarkt.

Gratis eiwitdieet recepten zijn er in overvloed. Je kunt zo gemakkelijk en snel een eiwitrijke, proteïnerijke maaltijd bereiden, die veel effect zal hebben op je gewicht. Probeer vaker gerechten uit en je zal merken dat je spiermassa toeneemt en je gewicht afneemt. Onthoud wel dat je dit effect op de weegschaal minder snel zal zien wanneer je ook aan krachttraining doet, want spiermassa weegt zwaarder dan vet.

 

Voordelen van het eiwitdieet

Het eiwitdieet is al drie jaar op rij het meest geliefd bij mensen die willen afvallen. Waarom? Dat heeft te maken met de vele voordelen die het eiwitdieet gebruikers te bieden heeft, zoals:

Het eiwitdieet is direct toe te passen, je kan er vandaag aan beginnen als je wilt;

Het dieet is makkelijk te volgen, kost geen moeite;

Je kunt gratis aan het dieet beginnen, want je moet alleen je voedingspatroon zien aan te passen;

Het effect laat zich verbluffend snel zien;

De motivatie neemt daardoor alleen maar toe;

Het proteïnedieet dient twee doelen: enerzijds val je af, anderzijds wordt je er sterker en fitter van;

Mensen worden gelukkig van het volgen van een eiwitdieet.

 

Waarom kan iedereen het eiwitdieet volgen?

Het is niet moeilijk om aan het eiwitdieet te beginnen. In feite kan iedereen eraan beginnen, door als basis te kiezen voor vlees, vis en gevogelte (als je vegetarisch bent: soja-producten zijn ook bijzonder proteïnerijk!). Vul dit aan met andere eiwitrijke producten en je hebt zo een proteïnerijke maaltijd op tafel getoverd. Ben je liever lui dan moe? Ga dan voor kant-en-klare shakes op basis van eiwitten. Dit zijn maaltijd vervangende shakes, dus je hoeft er niet bij te eten.

 

Samenvatting

Eiwitten (proteïnen) zorgen voor een sneller herstel van spiermassa en zorgen ook voor een verzadigd gevoel. Ze helpen je dus optimaal bij het afvallen. Je kunt hier snel en makkelijk zelf aan beginnen en het hoeft geen geld te kosten. Je kunt gratis eiwitdieet recepten op het internet vinden en je zodoende verzekeren van een eiwitrijke maaltijd. Door het eiwitrijke voedingspatroon langere tijd vol te houden zal je snel ervaren dat je er vele kilo’s mee kan verliezen zonder dat het je veel geld en moeite hoeft te kosten.

Paleo, natuurlijke voeding eten

PaleoHet is inmiddels uit verschillende onderzoeken gebleken dat natuurlijke voeding goed is voor ons. Eten volgens het Paleo Principe. Ons lichaam kan het meeste uit natuurlijke voeding halen en het maakt ons ook gezonder. Bewerkt voedsel daarentegen is slecht voor ons lichaam. Het Paleo Principe richt zich op die vorm van voeding.

Natuurproducten Paleo

Natuurproducten zijn producten diepuur door de natuur worden gemaakt. Hierbij is er geen interventie geweest van mensen. Natuurvoedsel is dan ook heel goed voor ons, omdat het niet bewerkt is, want het is gewoon een puur natuurproduct. Ons lichaam is er dan ook op gebouwd om voeding uit de natuur te verwerken, zoals het lichaam van veel dieren dat ook is. We mogen dan wel geëvolueerd zijn, maar ons lichaam is nog precies hetzelfde als het toen in Het Stenen Tijdperk was. Tijdens het Paleo, dus.

Er bestaat dan ook een dieet dat gericht is op natuurvoeding en de recepten worden enkel met natuur voeding gemaakt. De dieet is het paleo dieet en het is gebaseerd op de voeding van onze voorouders in het Stenen Tijdperk.

Natuurlijke Paleo recepten

In Paleo recepten komt dan ook enkel natuurlijke voeding voor. Alles wat door mensen zelf wordt gemaakt of bewerkt, wordt vermeden. De paleo recepten zijn op de filosofie gebaseerd dat moeder Natuur het beste weet wat wij moeten eten en drinken. Je kunt bij natuurlijke voeding denken aan groente, fruit, eieren, vlees, vis, noten en zaden.

Dingen die vermeden moeten worden zijn granen, suikers, zout en zuivel. Dit betekent dus geen brood, frisdrank of chocolade taarten, maar je begrijpt zelf ook wel dat deze dingen niet goed zijn voor ons. Ze zitten boordevol koolhydraten. De meeste mensen denken dan: Wat is er ongezond aan brood? Brood wordt met granen gemaakt en granen zijn genetisch gemanipuleerd, wat betekent dat er heel veel troep in zit.

Hoog eiwitgehalte

Onderstaande afbeelding laat zien welke producten veel eiwitten bevatten. Dit zijn dan ook prima producten die je kan gebruiken bij een eiwitdieet.

Hoog proteïnegehalte